کد مطلب:113777 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

تعریف طرح و طراحی











طرح نوعی پیش بینی لازم برای انجام كاری اساسی است، تا در

[صفحه 35]

فرصت های لازم، همه ی اجزاء و شرائط كار مورد نظر پیاده گردد، طراحی، یعنی مباحث و معارف بلندی را كه بدست آورده ایم با استفاده از «سازماندهی مناسب» و «قدرت تمثیل» و «مجسم كردن»، با ساده گوئی مخصوصی بتوانیم به دیگران منتقل كنیم، آنگونه كه همه ی افراد جامعه با انواع فكر و ذوق و استعدادهای گوناگون، هدف و موضوعات مطرح شده ی ما را بفهمند و درك نمایند زیرا:

مردم دارای اطلاعات گوناگون و استعدادهای متفاوت می باشند.

مردم از نظر دانش و قدرت فراگیری با هم اختلاف دارند.

مردم غالبا بدون مثال و مجسم كردن بحث مورد نظر اهداف ما را نمی فهمند برای همین جهت، ضرب المثل ها و داستان های تخیلی از زبان حیوانات، «چون كلیله و دمنه» و... مطرح گردید. و امروز هم طرفداران نمایشنامه ها و فیلم سینمائی اكثریت قاطع جامعه را تشكیل می دهند.

در رابطه با تعریف صحیح و طراحی در مباحث فكری عقیدتی لازم است بموارد زیر توجه شود:

1 طرح و طراحی یعنی، سازمان بخشیدن به مطالب فراوان و گوناگونی كه در یك رشته ی تخصصی مطرح است، (مانند عقائد، اخلاق، احكام، بحث نبوت و امامت، معاد و...)

2 طرح و طراحی یعنی، ایجاد سیستم ارتباط و تشكل بخشیدن به مطالب همگون و مشترك.

3 طرح و طراحی، هدف و جهت دادن به بحث های عقیدتی،

[صفحه 36]

و ایجاد خط سیر لازم در كلاس و مباحث مربوط به آن «كه از كجا شروع و تا كجا تداوم یابد».

4 طرح و طراحی یعنی هنر خوب مطرح كردن مباحث «زیبائی گفتار و نوشتار».

5 طرح و طراحی یعنی خلاصه گیری از مباحث طولانی و گوناگون و عرضه ان در قالب های زیبا و قابل فهم و درك افكار عمومی جامعه «مانند ماكت یك طرح بزرگ ساختمانی یا میكرو فیلم ها».

6 طرح و طراحی یعنی حسن آغاز «در سخن و قلم و بحث كلاسیك و فن مناظره» و حسن ختام «كه چگونه و از كجا بحث را آغاز كرده و تداوم دهیم و در كجا بحث پایان پذیرد».

7 طرح و طراحی یعنی تطابق دادن افكار جامعه با مباحث ضروری «نوعی موقعیت شناسی و ایجاد ارتباط بین مطالب و افكار و افكار و مباحث».

8 طرح و طراحی یعنی بهم آمیختن دو نگرش «جزء نگری» و «كل نگری».

ربط دادن جزءها به كل و كل به اجزاء و آنگاه همه ی اجزاء را در تفكر سیستمیك با هم دیدن و ارزیابی نمودن كه در این گونه تفكر دیدگاه های اساسی بوجود می آیند.

9 طرح و طراحی یعنی ساده گوئی و قابل فهم نمودن مفاهیم بلند عقیدتی، با كمك شكل ها، طرح ها

10 طرح و طراحی یعنی قابل حس و مشاهده نمودن مفاهیم ذهنی در قالب طرح های تكاملی كه نوعی فن در اماتیك

[صفحه 37]

است «به نمایش درآوردن مباحث فكری، عقلی».

رسالت طرح و طراحی مانند رسالت هنر و هنرمند است كه باید از مواد خام و شواهد و آثار گوناگون و موجود جهان، انواع نیازمندیهای فرد و جامعه را برطرف سازد. و پاسخ لازم را در هر زمان و شرائطی فراهم آورد.

طرح و طراحی یعنی مطالب مفید را در شكل ها و قالب های ظریف و زیبا. مفید گنجانده تا عموم مردم با اختلاف سلیقه ها و ذوق ها از آن بهره مند گردند.

كه رسول گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله» فرمودند:

انا معاشر الانبیاء نكلم الناس علی قرد عقولهم[1].

(ما گروه پیامبران الهی بمقدار درك عقل مردم با آنها صحبت می كنیم).

و امام رضا علیه السلام فرمودند:

دارهم فان عقولهم لا تبلغ[2].

(با مردم مدارا كنید زیرا عقل همه مردم كشش لازم برای فهم همه مطالب را ندارد).

برای همین جهت امام علی (ع) برای تذكر دادن یك مطلب اخلاقی، ابتداء به طاووس و زیبائی های او خیره می شود و با مطرح كردن حالات روانی طاووس در خطبه 165 به هدف اصلی خود پرداخته سخن به نصیحت و اندرز می گشاید.

و یا در خطبه 185 برای اثبات وجود خدا، مورچه را، ملخ را، حیوانات كوچك طبیعت را، به رخ می كشد و با طرح خلقت نگری، افكار جامعه را بسوی آفریدگار جهان می كشاند.

چون اغلب انسانها از یك رشد فكری سطح بالائی برخوردار نمی باشند و توانائی مباحث عمیق كلامی را ندارند، تنها راه صحیح آموزش آنها، استفاده از طرح و طراحی است.

[صفحه 38]


صفحه 35، 36، 37، 38.








    1. كتاب المحاسن البرقی و بحار الانوار ج 2 كتاب العلم ص 242.
    2. بحار الانوار ج 2 ص 68.